Sveriges Filmregissörer

NYHETER från Sveriges Filmregissörer

I din yrkesavdelning ingår:
Regissörer för film och tv (drama och dokumentärer oberoende på visningsplattform). Du kan vara egenföretagare, välkommen att söka medlemskap!
Klicka på länken till höger på sidan.

Kontakta din yrkesavdelning
Kontaktuppgifter till just din yrkesavdelning hittar du till höger.

Dina viktigaste kollektivavtal
Vilket kollektivavtal som gäller dig beror på vilken arbetsgivare du har. I flera av Teaterförbundets kollektivavtal finns det kontraktsmallar.

Rådgivning
Varje vardag på kontorstid kan du få råd och hjälp av jourhavande ombudsman via telefon eller mail. Läs mer under Rådgivning och rättshjälp.

Du vet väl att du kan fakturera utan att ha företag?
Du kan som medlem i Teaterförbundet använda dig av Servicebolagets Faktureringsservice som en mellanhand mellan dig och uppdragsgivaren vid korta uppdrag. Servicebolaget fakturerar uppdragsgivaren, betalar ut ersättningen till dig och betalar in skatt och arbetsgivaravgift. Läs mer under Faktureringsservice.

Artistkatalogen
För medlemmar i Sveriges Filmregissörer inom Teaterförbundet finns möjlighet att få abonnemang till Artistkatalogen kostnadsfritt på särskilda villkor efter ansökan till Teaterförbundet. Dessa abonnemang omfattar enbart tillgång till sökmotorn och inte möjligheter till egen profil, informera om kommande produktioner och riktade utskick till artister. Abonnemanget gäller under ett år och förnyas efter en ny ansökan. Här kan du ansöka om abonnemanget av Artistkatalogen.

Hjälp att förhandla kontrakt
Filmregissörer anslutna till Teaterförbundets Rättighetsbolaget Tromb erbjuds fem timmars gratis förhandlingsservice/juridisk rådgivning vid engagemang för film och/eller TV. Läs mer om det på Rättighetsbolagets sida.

Det finns också möjlighet att använda den avgiftsbelagda förhandlingshjälp som förmedlas via Teaterförbundets servicebolag.

När du arbetar som egenföretagare
Teaterförbundets kollektivavtal är viktiga också om du arbetar som egenföretagare/F-skattare. Tänk på att i kontraktet hänvisa till de regler som finns i kollektivavtalet när det gäller upphovsrättsliga ersättningar. I annat fall riskerar du att gå miste om dessa. Ta kontakt med Teaterförbundets jurister eller med Teaterförbundets Rättighetsbolag om du behöver hjälp med detta. Läs mer under Faktabanken om egenföretagare.

Din upphovsrätt
Som utövande konstnär bevakar Teaterförbundets rättighetsbolag din upphovsrätt, både den ideella och den ekonomiska. År 2013 uppgick de upphovsrättsliga ersättningarna till cirka 77 miljoner kronor till utövare och upphovsmän på Teaterförbundets avtalsområde. Läs mer under Rättighetsbolaget/Upphovsrätt

Bra att veta
Sedan den 1 september 2004 gäller ett arbetsmiljöavtal mellan Teaterförbundet och Film- och TV-producenternas föreningar. Regissören ska, enligt avtalet, ingå i skyddsombudsgruppen och medverka till att arbetet planeras och utförs så att beslut i skyddsombudsgruppen kan följas. Läs mer under Dina arbetsmiljöavtal.

Bra att veta
Läs mer om den kompetensutveckling som finns att tillgå i branschen på sidan Kompetensutveckling.

Du vet väl att Teaterförbundet håller fackliga utbildningar i en rad ämnen? Under Fackliga utbildningar hittar du årets kurskalendarium.

Bra att ha
Teaterförbundet har tagit fram en särskild jämställdhetscheck för den konstnärliga processen. Här kan du ladda ner en särskild version för filmområdet.

Share on Facebook Share on Twitter Email a friend

BLI MEDLEM